Geen voetballers meer in reclames voor gokken

Sinds de nieuwe wetgeving op gebied van kansspelen in werking is gegaan, zien we automatisch nieuwe trends ontwikkelen. Een van zo’n nieuwe realisatie was de gokreclame met voetballers als boegbeeld. De stervoetballer in kwestie, gebruikte hiermee zijn naam en faam om uiteindelijk een nieuwe markt aan te snijden die voor het online casino interessant en wellicht onhaalbaar zou zijn. Maar is deze nieuwe trend eigenlijk wel zo verantwoordelijk?

Stervoetballers als rolmodel

Online casino’s zijn continue op zoek naar nieuwe ideeën om verrassende bezoekers te trekken. Van de ouderwetse bonussen tot aan social media, het zijn allemaal scherp verzonnen marketingstrategieën. De tijd van willekeurig bij een casino binnenstappen en online aan een gokkast draaien, behoren tot de verleden tijd. De online platforms moeten namelijk alles uit de kast halen om de moordende concurrentie voor te blijven. Met als nieuwe trend, gokreclames en voetballers in de hoofdrol.

Tegelijkertijd snijden we dan ook het ander aspect aan. Vanwege de naamsbekendheid van voetballers, zijn ze automatisch en onbewust van invloed op iedere Nederlander. Via sponsordeals worden jongere spelers namelijk direct in contact gebracht met het online casino en diverse spelontwikkelaars die innovatieve spellen bedenken. En of dit nu een goede ontwikkeling is, blijft natuurlijk de vraag. Een ding is zeker, de Nederlandse Staat heeft direct er een stokje voor gestoken.

Gokreclames worden verbannen

Het bleek voor talloze Nederlandse casino’s een gouden idee te zijn, een voetballer als sterfigurant. Via deze weg bereikte de online casinobranche een geweldige demografie en werden de zakken van voetballers lucratief gevuld. Toch was deze nieuwe ontwikkeling maar voor korte duur.

De nieuwe regelgeving geeft ons namelijk te kennen dat bepaalde categorieën niet meer voor gokreclames mogen worden gebruikt. In deze beroepen vinden we zangers terug, maar ook modellen, zolang ze een vervullende rol in de Nederlandse samenleving uitoefenen.

Of deze uitvoering uiteindelijk zijn vruchten afwerpt, blijkt voor zover nog niet duidelijk. De online casino-industrie kan natuurlijk ook via andere wegen toch rolmodellen gebruiken om reclame te maken. Dan denk ik aan e-mail reclame of sociale media dat op talloze manieren inzetbaar is.

Voetballers zijn rolmodellen

Het blijkt dat de internationale casino markt steeds verder uitgroeit. Hierbij worden natuurlijk nieuwe marketingstrategieën gebruikt om nieuwe spelers te werven. Nederland heeft ditgene met lede ogen mogen aanschouwen en zal toch via de kansspelwet iedere casinobezoeker in bescherming nemen. Kortom, voetballers in gokreclames behoren tot de verleden tijd. Ook al zijn het wereldsterren en rolmodellen.

Plaats een reactie